Libra personeelsdiensten


Referentie

" Libra Personeelsdiensten treedt voor Betten Financial News op als personeelsadviseur in de breedste zin van het woord, en naar volle tevredenheid."

Pim van Dijk - BFN



leidinggeven - ego obstakels

Een bedrijf of afdeling leiden is eigenlijk heel simpel, tenminste als je vijf ego-obstakels hebt kunnen overwinnen. Lukt dat dan kun je vertrouwen op een duurzame carrière als manager, zegt de Amerikaanse goeroe Patrick Lencioni. Volgens Lencioni ga je vaak de mist in op de volgende terreinen:


- status
- populariteit
- zekerheid
- harmonie
- onkwetsbaarheid

 
5 tips
 
1. Maak uw persoonlijke succes afhankelijk van de bedrijfsresultaten of neem een andere baan. Uw klanten, medewerkers en aandeelhouders hechten zoveel belang aan uw bedrijf dat het nooit het slachtoffer van uw ego mag worden.

2. Werk aan respect op lange termijn, niet aan vriendschappen. Beschouw uw collega's niet als steungroep, maar als cruciale medewerkers die hun verplichtingen moeten nakomen, wil het bedrijf de geplande resultaten behalen. En vergeet niet dat niemand u aardig zal vinden als ze uiteindelijk moeten gaan.

3. Duidelijkheid is belangrijk dan precisie. Vergeet niet dat uw medewerkers meer leren als u knopen doorhakt dan als u altijd maar op meer informatie wacht. Mochten de beslissingen later niet de juist blijken te zijn, pas uw plannen dan aan de nieuwe informatie aan en leg iedereen uit waarom u dat doet. Het is uw taak om het risico te lopen er eens naast te zitten. Het enige dat u kunt verliezen is uw trots, maar het bedrijf kan vastlopen als een beslissig uitblijft.

4. Verdraag onenigheid. Moedig uw collega's aan om hun mening te geven en te verdedigen. Een verhitte vergadering wijst vaak op een doorbraak. Lusteloze vergaderingen wijzen erop dat belangrijke kwesties niet aan de orde komen. Ideologische verschillen moeten gehoord worden, maar vermijd persoonlijke aanvallen.

5. Moedig mensen explicit aan om hun ideeën kritisch te bekijken. Vertrouw hun uw reputatie en uw ego toe. Dat is het beste blijk van vertrouwen dat u als manager kunt geven. Ze zullen dat vertrouwen respectvol en eerlijk beantwoorden, en ertoe aangezet worden zelf ook kritiek toe te laten.
 
terug

Bron: Patrick Lencioni, Business Contact 2009.