"Voor het eerst een medewerker aannemen was voor ons een hele stap. Libra Personeelsdiensten heeft ons succesvol begeleid bij het organiseren van dit traject. "
Vincent Kleine Visual Media
Er zijn van die CV’s waardoor u meteen de persoon die erachter schuil gaat wilt leren kennen. Dergelijke CV’s hebben een ding gemeen: ze zijn geschreven in menselijke in plaats van bedrijfsmatige termen. Want zeg nou zelf, stelt u zich in het dagelijkse leven voor als resultaatgerichte, flexibele professional met uitmuntende communicatieve vaardigheden?
Hoe meer persoonlijkheid u in uw CV weet te stoppen, hoe groter uw kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Mensen huren mensen, geen robots. Weerspiegelt uw CV uw persoonlijkheid?
1. Maak waar wat u zegt
Stelt u zich eens voor dat iemand tegen u zegt: "Ik ben erg aantrekkelijk." U eerste reactie zal zijn: ‘mag ik dat zelf bepalen?’ Zo werkt het ook bij CV’s. Heeft u uitmuntende communicatieve vaardigheden, laat dat dan zien in de manier waarop u zichzelf presenteert.
2. Wees specifiek
Veel CV’s bestaan uit heel veel nietszeggende termen en beweringen. Als u verwachtingen overtreft, wil de lezer graag weten hoe en waarom. Dat geldt eveneens voor de doelstellingen die u behaald heeft. Welke dan? En hoe hebt u dat gedaan?
3. Benoem uw resultaten, niet uw taken
Op basis van uw functietitel weet iedereen wel ongeveer wat uw taken waren. Wijd er niet over uit, maar gebruik de beperkte ruimte op uw CV om te beschrijven wat u zoal bereikt hebt in die functie. Dat maakt indruk. Wees ook hier specifiek.
4. Herlees uw CV
Lees uw CV nog eens kritisch door en schrap alle nietszeggende, algemene termen die iedereen al gebruikt. Vervang ze door originele, persoonlijke beschrijvingen van wat u precies deed en waarom dat interessant is.
5. Vertel wat u wilt
De samenvatting of doelstelling waarmee u uw CV afsluit is het belangrijkste onderdeel. Vertel kort, krachtig en duidelijk wat u wilt en waarom u dat wilt. Laat niets te raden over.
terug