De meeste leidinggevenden willen graag open en eerlijk kunnen discussiëren met hun klanten, medewerkers en directie. Een van de manieren om dat te bereiken is door de juiste vragen te stellen. Wie dat kan, is in staat tot de kern van het probleem door te dringen en opent de deur naar een oprechte en zinvolle discussie.
Of u nu praat met klanten, sollicitanten, de directie of uw medewerkers, het gaat erom de juiste informatie los te krijgen. En zoals zo vaak gaat het er niet om wat u vraagt, maar hoe u dat doet. Vier tips:
1. Wees nieuwsgierig
Helaas denken sommige mensen nog steeds dat het eerste en het laatste woord hebben een teken van macht is. Het omgekeerde is echter vaak waar. Wie niet luistert naar de ander, krijgt nooit de benodigde informatie boven tafel. Oprechte nieuwsgierigheid is essentieel om de juiste vragen te stellen.
2. Stel open vragen
Geef mensen de kans om niet alleen te vertellen wat er gebeurt is maar ook wat ze ervan denken. Open vragen voorkomen dat u oordeelt op basis van aannames en kunnen bovendien tot verrassende antwoorden leiden. Stel daarom vragen die beginnen met ‘wat’, ‘hoe’, en ‘waarom’.
3. Wees betrokken
Laat zien dat u interesse hebt in de antwoorden. Laat dit merken middels uw gezichtsuitdrukking en lichaamstaal. Dit wekt vertrouwen en vergroot de kans dat u de echt belangrijke informatie te horen krijgt. Mensen nemen u alleen in vertrouwen als u oprechte belangstelling toont.
4. Vraag door
Veel managers gaan er ten onrechte van uit dat alles wel goed zal zijn als ze geen slecht nieuws te horen krijgen. Fout! Dit kan er net zo goed op wijzen dat mensen bang zijn om iets anders dan goed nieuws te melden. Heeft u het vermoeden dat u slechts een topje van de ijsberg te horen krijgt, vraag dan naar details. Zorg dat u het hele verhaal boven tafel krijgt.
Bron: business compleet