De begrippen missie, visie en strategie worden vaak verward met elkaar.
In de voorbereidingsfase, is het de bedoeling dat je onafhankelijk nadenkt over bedrijfssituatie. Daar is algemene bedrijfsinformatie voor nodig, zoals het reilen en zeilen van het bedrijf in de huidige en toekomstige markt. Uiteindelijk maak je een eigen analyse. Die breng je in in het MT, waarna de visievorming echt kan beginnen.
De samenhang van missie, visie, strategie
Om tot een goede visie te komen is het van belang dat de (corporate) missie bekend is. Daarmee kun je de visie bepalen. Nadat de visie klaar is, volgt de strategie.
De missie heeft te maken met de identiteit van de organisatie. Wat de organisatie wil zijn en voor staat.
De visie geeft aan hoe de missie verwezenlijkt kan worden en omschrijft wat je wilt bereiken in de (nabije) toekomst.
De strategie geeft aan wat het bedrijf de komende jaren gaat doen en vooral hoe.
Een missie formuleer je voor 5 tot 10 jaar. Een visie voor 3 tot 5 jaar. Een strategie voor 2 tot 5 jaar.
Missie
De missie heeft te maken met de identiteit, waarden/normen en principes van het bedrijf. Denk aan duurzaamheid, kwaliteit etc. Het geeft antwoord op de vragen " wie zijn we, waar staat de organisatie voor, wat zijn onze waarden, hoe willen we omgaan met onze stakeholders (klanten, medewerkers, aandeelhouders etcetera)".
De missie geeft de kernactiviteiten van je bedrijf weer. Het geeft daarmee richting en focus: je weet in welke markt je actief wil zijn en wat je werkterrein is.
Je ziet de missie vaak terug als mission statement. Een missie is kwalitatief en kort en krachtig gesteld. Bekend is de missie van Bill Gates: alle computers draaien onder onze software.
Ga na wat jullie missie is en neem die als uitgangspunt voor de visievorming.
Visie
De visie kent een paar algemene functies en kenmerken.
- Het geeft het beeld van de toekomst van het bedrijf weer. Je moet je dat beeld voor kunnen stellen met z'n allen
- Het geeft de koers aan voor het handelen.
- Het geeft congruentie en samenhang: alle neuzen gaan 1 kant op. Diensten en producten vertonen samenhang.
- Het is in dienst van de continuïteit van de organisatie. Het helpt de organisatie succesvol te zijn.
De toekomst word deels gecreëerd door de visie. De visie gaat over de verwachting die het bedrijf heeft over de toekomst om succes te hebben. Enkele zaken die van belang zijn hierbij: (1) omgevingsontwikkelingen zoals marktbehoefte/doelgroepgedrag, techniek, concurrentie, regel en wetgeving, economie, maatschappelijk et cetera; (2) positionering. Wat willen jullie bereikt hebben? Wat is het beeld, de positie in de toekomst? en; (3) hoe gaan jullie het bereiken?
Uit de visie volgt de koers van de gewenste toekomst. Om bij Bill Gates te blijven. Zijn visie was: "Over enkele jaren heeft elke werknemer een computer op zijn bureau."
Een visie komt grotendeels tot stand door intuïtie. Die intuïtie wordt wel gevoed door (de verzamelde en gezamenlijke) informatie.
De ontwikkeling van een visie gaat als volgt:
Fase 1: informatieverzameling
Verzamel zowel interne als externe informatie. Denk aan de missie, diensten/producten die jullie aanbieden, de (technische) marktontwikkeling, de klanttevredenheid, interne ontwikkelingen (R&D, talentmanagement) et cetera.
Fase 2: Analyse
Zet de sterke kanten van de organisatie en de verbeterpunten op een rij. Maak een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats), oftewel aan situatieanalyse.
Fase 3: Mogelijkheden
Naast de analyse is intuïtie en creativiteit van het MT als geheel nodig om tot een goede visie te komen. Brainstorm met het MT over ideeën. Bekijk elkaars analyse en zoek kansen en mogelijkheden. Wat is jullie kracht en onderscheidend vermogen? Wat vinden klanten aantrekkelijk? Hoe kunnen jullie innoverend zijn, wat is haalbaar om succesvol te zijn?
Denk groot, want dat geeft richting en levert het meeste op. Wees niet bang voor kritiek of om onrealistisch over te komen. Er is voldoende tijd om nuances aan te brengen.
Fase 4: Het toekomstbeeld
Laat alle ideeën bezinken en ga verder met de top 3 van de ideeën. laat je leiden door plotselinge ingevingen over hoe de toekomst er uit kan zien. Toets ideeën aan anderen.
Fase 5: formuleer de visie
De lijn zal nu wel duidelijk zijn. Het komt er nu op aan om de visie duidelijk, maar eenvoudig te formuleren. Hou het meetbaar, to the point en inspirerend.
Fase 6: Implementatie visie
Vaak denk je dat je er al bent met het bepalen van de visie. Maar de implementatie van de visie is cruciaal. Communiceer de visie, win draagvlak, maak duidelijk wat het vraagt van iedereen. De visie vormt de basis voor het opereren van het bedrijf. Een visie kan een bedrijfscultuur, de werkwijze en het functioneren van medewerkers veranderen. Werk strategieën uit voor alle bedrijfsprocessen.
Deze fase is de valkuil van veel bedrijven. Wees dus alert.
Als je fase 1 en 2 voorbereidt, dan kom je goed voorbereid voor de dag.
Strategie
De visie geeft aan wat we willen bereiken. De strategie hoe we het gaan bereiken.
De strategie is een lange termijn plan waarin je aangeeft wat je wilt doen en hoe je dat wilt bereiken.
Kortom: je missie is waar je voor staat, je visie geeft aan wat je wilt bereiken in de komende jaren en je strategie geeft aan hoe je dat wilt doen.
bron: Business Compleet