Libra personeelsdiensten





veranderen als verslaving

1 September 2009

 

  1. WAAROM moeten we als organisatie veranderen?
    Vanuit welke markt- en organisatiegerelateerde urgentie of ambitie is uw veranderintentie ontstaan?

  2. WIE gaat de verandering leiden?
    Het doorvoeren van een fundamentele verandering kunt u niet alleen. Welke strijdmakkers binnen uw organisatie voelen dezelfde urgentie of ambitie?

  3. WAAR veranderen we als team naar toe?
    Verandering dient een doel. Wat moet de verandering u, uw organisatie en uw mensen concreet opleveren?

  4. WAT gaan we binnen het team veranderen?
    U heeft uw veranderdoelen scherp voor ogen. Wat zijn de kritische factoren die het succes of falen van uw operatie bepalen?

  5. WIE moet er veranderen?
    ‘Tijdens de verandering moet de winkel gewoon open blijven.’ Welke mensen binnen uw team zijn cruciaal voor de verandering en wie moet u met rust laten en zijn werk laten doen?

  6. HOE verankeren we de verandering in de dagelijkse operatie?
    Medewerkers dwingen naar gewenst gedrag, dat werkt slechts kortstondig. Wat wilt u borgen in de dagelijkse operatie en hoe pakt u dat aan?

  7. WAT schieten we er als teamleden mee op?
    Heeft u een passend antwoord op de ‘What’s in for me’-vraag van uw medewerkers? Als zij er niets mee denken te winnen, dan is uw operatie gedoemd te mislukken.

  8. WAT als we het niet doen?
    Wellicht is er niet voor iedereen iets te winnen op korte termijn. Staat uw medewerkers helder voor de geest wat ze verliezen als alles bij het oude blijft?

  9. WAT zijn de consequenties voor teamleden die - al dan niet openlijk - de verandering tegenhouden?
    Teamleden die blijven vasthouden aan het oude, horen alleen wat ze willen horen. Een harde hand is noodzakelijk om obstructie uit te bannen. Kennen deze dwarsliggers de consequenties? En durft u deze door te voeren?

  10. O JA… staat u er zelf wel achter?
    Veel veranderprogramma’s worden van bovenaf opgelegd. Misschien ook aan u. Gelooft u in het nut en de noodzaak en straalt u dat ook uit? Zo niet, dan bent u zelf - terecht of niet - een belangrijke kritische faalfactor.

    bron: salesgids 

 



« Terug naar het nieuwsoverzicht