Het blijkt dat de respondenten meer zicht hebben op het effect op de prestatie en ontwikkeling van medewerkers (er wordt minder vaak ‘geen idee’ ingevuld) dan de jaren ervoor. Ook schatten ze dit effect vaker positief in dan het effect op het bedrijfsresultaat.
Respondenten die het effect sterk positief inschatten, stellen dat het de mensen scherp houdt en dat het ze in beweging zet om gestelde doelen te behalen. Als kanttekening daarbij wordt wel geplaatst dat de doelen haalbaar moeten zijn, dat het effect alleen op korte termijn werkt en dat het effect soms moeilijk meetbaar is. Van degenen die geen positief effect rapporteren, stellen enkelen dat het contraproductief is, omdat het zorgt voor onrust op de werkvloer.
Dissatisfier
Anderen ondervinden dat het op den duur te gewoon geworden is om een bonus te ontvangen: dan is het ontbreken ervan een ‘dissatisfier’. Weer anderen zijn van mening dat andere factoren dan variabele beloning, zoals persoonlijke aandacht, ontwikkelingsmogelijkheden en een goed vast salaris, een sterkere positieve invloed hebben op de medewerkers en op het bedrijfsresultaat.