Binnen twee jaar hebben algemene vacaturebanken zoals Monsterboard en Nationalevacaturebank.nl geen bestaansrecht meer in Nederland en zal deze rol worden overgenomen door social media en gespecialiseerde werving en selectie Bureaus.
De werkwijze is er een van vraag en aanbod. Werkzoekenden zetten hun gegevens, CV en wensen voor een nieuwe baan op een vacaturebank. Opdrachtgevers, waarvan op vacaturebanken veruit de meerderheid arbeidsbemiddelaar is, plaatsen vacatures en de bijbehorende functie eisen. Vacaturebanken faciliteren slechts de website en verkopen de gegevens van kandidaten aan een ieder bedrijf die dit wil. Er is binnen deze werkwijze geen kwaliteitscontrole en de kandidaten worden niet gecontroleerd op kunde. Een telefonische intake of een persoonlijk gesprek ontbreekt in zijn geheel.
Reacties kunnen werkgevers de eerste dagen nog wel verwachten. Daarna komt de vacature steeds verder onderaan de lijst en dus steeds minder zichtbaar voor werkzoekenden.
Deze vorm van arbeidscommunicatie is al een tijd aan het uitsterven met de voorspelling dat er tussen nu en twee jaar waarschijnlijk geen algemene vacaturebank meer met deze werkwijze zal bestaan.
Werkgevers met een vacature hebben ruime mogelijkheden tot gratis plaatsen van hun vacatures op media die vele malen beter worden bezocht of die in een niche markt werken zodat er een specifieke groep aangesproken kan worden. Het gebruik van bijvoorbeeld linkedin en twitter groeit elke dag met honderden nieuwe gebruikers.
Ook de werving en selectie branche is sterk aan het innoveren en is zeer actief binnen de nieuwe media. Net als vele andere heeft ook werving en selectie bureau SalesProfs als intermediair besloten geen zaken meer te doen met vacaturebanken voor het plaatsen van vacatures.
"Adverteren op een vacaturebank is weggegooid geld. Het bedrag op zwart of rood zetten in het casino is waarschijnlijk een betere investering", aldus Kor de Boer Directeur SalesProfs.
Bron:Salesprofs