Libra personeelsdiensten





Uitbesteden van IT-activiteiten

14 September 2009

Het uitbesteden van IT-activiteiten naar het buitenland is in de afgelopen zes maanden sterk gegroeid. Uit onderzoek van IT Job Board blijkt dat 53,2 procent van de Nederlandse bedrijven het afgelopen halfjaar bepaalde IT-taken heeft uitbesteed. Als belangrijkste redenen worden genoemd het betreden van nieuwe markten, het vermijden van wet- en regelgeving en het verlagen van kosten.

Iets minder dan een derde van de ondervraagden zegt dat zijn bedrijf de afgelopen zes maanden elf tot twintig procent van de ICT-functies aan het buitenland heeft uitbesteed. Bij 27,4 procent van de ondervraagden gaat het om 51 procent van alle IT-taken. De belangrijkste taken die uitbesteed worden, zijn helpdesk en support. Daarna volgt softwareontwikkeling.

Daling ICT-vacatures
De enquête wijst verder uit dat 45 procent van de bedrijven van plan is de komende zes maanden functies uit te besteden. Van deze 45 procent zegt een kwart dat elf tot twintig procent van de functies aan het buitenland zal worden uitbesteed. In november 2008 vond een vergelijkbaar onderzoek plaats door Ernst & Young. Toen gaf tien procent van de ondervraagden aan dat hun bedrijf IT-taken had uitbesteed aan het buitenland. Volgens IT Job Board is de sterke groei van offshoring een van de belangrijkste redenen voor de daling van 27 procent in online ICT-vacatures.

India populair
Het onderzoek van IT Job Board wijst verder uit dat India de belangrijkste leverancier is van offshoringdiensten. Van de bedrijven die IT-functies aan het buitenland uitbesteden, zegt 65,5 procent in de afgelopen zes maanden aan India te hebben uitbesteed. Als redenen noemen de respondenten de juiste combinatie van goedkope resources en een goede infrastructuur voor technologie.

Afname kwaliteit
Ook heeft India flink geïnvesteerd in het opleiden van de lokale bevolking door computerinstituten op te zetten. Ook beschikt India over de grootste Engels sprekende bevolking ter wereld. Offshoring leidt weliswaar tot lagere kosten, maar volgens 75,4 procent neemt ook de kwaliteit van de diensten af. Vooral cultuurverschillen en het gebrek aan communicatie tussen ICT- en niet-ICT-personeel worden gezien als een belemmering.

 



« Terug naar het nieuwsoverzicht