Libra personeelsdiensten





stress en cynisme....

12 November 2010

Geluk is hip! Elke psycholoog, wetenschapper en coach heeft wel een theorie over hoe je gelukkig wordt en blijft. Tegelijkertijd is er meer stress en cynisme op de werkvloer dan ooit tevoren. Miljoenen mensen zijn hun baan kwijt; de overblijvers moeten steeds meer met minder middelen doen en zijn hun vertrouwen in het management vaak helemaal kwijt.

Is het nog wel mogelijk om geluk te vinden op het werk? Ja, hoor. Forbes geeft tien tips.

1. Stop met waardeoordelen vellen
We hebben de natuurlijke neiging om alles wat ons overkomt meteen een waardeoordeel mee te geven. Het regent: slecht. De baas is op vakantie: goed. Wilt u meer innerlijke rust, laat die waardeoordelen dan voor wat ze zijn. Als u iets meteen indeelt als ‘slecht’, is het dat ook. Het is zoals het is en dat is goed noch slecht.

2. Laat los
Als er iets vervelends gebeurt en u bent in staat dat snel los te laten, bent u veel gelukkiger. De kunst om door te gaan geeft u het vermogen om problemen resoluut en krachtig op te lossen. Focus u niet op het probleem, maar op de oplossing.

3. Maak een to-do lijst
Het is moeilijk om innerlijke rust te vinden als u het gevoel hebt dat u geen controle over uw werkdag heeft. Neem het heft in eigen handen met een to-do lijst en werk die vervolgens punt voor punt af . Laat u niet afleiden door uw e-mail, maar check die slechts enkele keren per dag.

4. Wees enthousiast
Werknemers die zich niet betrokken voelen, leveren de onderneming weinig op en zijn funest voor de sfeer. Als u enthousiasme weet op te wekken voor uw werkzaamheden en deze geconcentreerd uitvoert, gaat de tijd sneller en ervaart u veel meer plezier aan uw taken.

5. Ban negatieve gedachten uit
Een constante stroom negatieve gedachten, maakt doodongelukkig. Richt uw gedachten bewust op positieve zaken. Roep een leuke herinnering op en visualiseer die. Heeft u weer even niks te doen, ga dan niet doelloos over het web surfen, maar roep dat positieve beeld weer even op. Hoe vaker u dat doet, hoe makkelijker het u lukt als het weer eens tegen zit.

6. Laad uzelf op
Alcohol en tv kijken zijn niet de aangewezen manieren om werkstress te verminderen. Plan elke dag een moment om u op te laden. Ga eens wandelen in uw lunchpauze in plaats van achter uw bureau te eten. Neem een bad als u thuiskomt, lees een boek tijdens uw dagelijkse treinreis. Zoek iets wat bij u past.

7. Zoek de betekenis
Mensen die hun eigen normen en waarden weerspiegeld zien in die van de onderneming en het gevoel hebben dat ze nuttig werk verrichten, zijn gelukkiger. Heeft u het gevoel dat uw werk zinloos is, kijk dan naar het grote geheel. Werkt u voor een farmaceutisch bedrijf? Denk eens aan de levens die u redt. Of bedenk hoe uw werk bijdraagt aan het realiseren van uw persoonlijke doelen. Zonder uw salaris zou u bijvoorbeeld geen geld hebben voor uw hobby of om op vakantie te gaan.

8. Zoek de overeenkomsten
Mensen stoppen anderen maar al te snel in hokjes. Mensen die u mag versus mensen die u niet mag. Ik tegen hen. Zoek daarentegen eens naar de overeenkomsten tussen u en uw collega’s. Dit is een hele eenvoudige manier om uw relatie met hen te verbeteren. Sociale contacten zijn een belangrijk onderdeel van geluk, dus dit is de tijd en moeite zeker waard.

9. Heb begrip voor een slechte baas
De belangrijkste reden waarom mensen ontslag nemen, is een slechte baas. Heeft u te lijden onder zo’n exemplaar, bekijk hem of haar dan eens zoals hij/zij werkelijk is en probeer begrip en medeleven op te wekken. Relativeer bovendien: u heeft maar enkele uren per dag met deze persoon te maken, hij of zij moet continu met zichzelf leven. Houd uzelf voor dat zijn of haar negativiteit los staat van u. Op die manier kunt u het beter loslaten als uw baas weer eens tegen u uitvalt.

10. Weet wanneer het tijd is om te gaan
Heeft u alles geprobeerd maar bent u nog steeds ongelukkig ? Dan is het tijd om te gaan. Soms is er nu eenmaal geen oplossing voor een slechte situatie en in dat geval kunt u dat beter accepteren dan te blijven vechten. U besteedt een leeuwendeel van uw leven aan uw werk, blijf niet hangen op een werkplek die niet goed voor u is.



« Terug naar het nieuwsoverzicht