Nederlandse managers beoordelen sollicitanten, ook voor een financiële functie, nog steeds op type- en spelfouten. 59 procent wijst een kandidaat af als er drie tot vijf spelfouten in een sollicitatiebrief staan. Veertien procent vindt zelfs één type- of spelfout al te veel. Slechts zeventien procent zegt dat spelling voor hen niet belangrijk is.
Toenemend aantal open sollicitaties
Een derde van de Nederlandse managers meldt dat ze meer open sollicitaties hebben ontvangen en 26 procent ontving minder relevante brieven en CV’s. En ondanks de discriminatiewetgeving zien de werkgevers weinig of geen anonieme CV’s. Slechts drie procent zegt dat men een groter aantal anonieme CV’s heeft ontvangen. De creativiteit van de kandidaten is wel groter geworden: tien procent van de managers ontvangt meer creatieve CV’s, zoals video–CV's en twaalf procent zegt dat de kandidaten niet-traditionele wegen bewandelen om een baan te krijgen. Dertien procent van de managers heeft ook meer telefoontjes gekregen van potentiële kandidaten.
Communicatievaardigheden staan bovenaan
Naast vaktechnische kennis moeten starters op de arbeidsmarkt in Nederland beschikken over communicatievaardigheden. 35 procent van de bedrijven zegt dat dat het belangrijkst is, op de voet gevolgd door het vermogen om in een team te werken, dat door 31 procent van de Nederlandse bedrijven wordt genoemd. Hiermee wijkt ons land duidelijk af van onze buurlanden. In België vindt maar vijftien procent en in Duitsland zo’n 22 procent dat communicatievaardigheden het belangrijkst zijn. Wereldwijd hechten bedrijven het meest aan teamwerk; bij 35 procent staat dit boven aan de lijst. Kennis van de industrie (negentien procent) vindt men buiten ons land zelfs nog belangrijker dan communicatievaardigheden (achttien procent).