Libra personeelsdiensten





presenteren

7 December 2009

Een kersttoespraak, een Nieuwjaars toespraak, het oude jaar afsluiten met een speech. De plannen van 2010 toelichten, of de jaarcijfers presenteren? Een tafelspeech houden en niet te vergeten zo nu en dan een afscheidspraatje of een jubilaris in het zonnetje zetten. De één doet dat graag en de ander krijgt er slapeloze nachten van.

Vlotte praters
We kennen ze allemaal. Vlotte praters, niet op hun mond gevallen en altijd het hoogste woord. Bijna arrogant, beetje blufferig en ze trekken zich kennelijk van niets wat aan. U verwacht automatisch dat ze goed kunnen presenteren. Toch is de kans groot dat ze er zonder goede training nog weinig van terecht brengen. Mensen die zich meestal bescheiden opstellen doen het nauwelijks slechter. De reden is eenvoudig: iedereen die voor het eerst een groep mensen toespreekt ervaart dat het anders kijkt dan tussen het publiek. Het gevolg is lichamelijke spanning.

Alle ogen zijn op u gericht
Het besef dat alle ogen op u zijn gericht zorgt ervoor dat u met de ogen van uw publiek kritisch naar uzelf kijkt. Meestal is dat minder positief dan u zou willen en het gevolg is spanning die u wilt missen als kiespijn. Als manager of ondernemer wilt u het graag goed doen en geen slaapverwekkende presentatie houden. Maar zolang u beseft dat alle ogen uitsluitend op u zijn gericht bent u niet in staat om een boeiende presentatie te houden.

Veel of weinig voorbereiding
De belangrijkste voorbereiding is om in grote lijnen het onderwerp te begrijpen waarover u gaat presenteren. U hoeft beslist niet alle details te kennen omdat ze voor een presentatie niet belangrijk zijn en omdat niemand van u verwacht dat u ‘alles’ weet.
Bent u bang dat u belangrijke punten vergeet en gebruikt u geen powerpoint? Schrijf dan maximaal 6 trefwoorden op de achterkant van een visitekaartje om de draad van uw verhaal aan te blijven houden. Wanneer u begrijpt waar u het over heeft dan is een voorbereiding van maximaal 10 minuten verantwoord. Alles dat langer duurt maakt het er in de regel niet beter op.

Powerpoint is meestal een zwaktebod
Als powerpoint toevoegt zou iedere presidentskandidaat, waar ook ter wereld daar gebruik van maken. Het is onmogelijk om met powerpoint verkiezingen te winnen. Niet één kandidaat is zo onverstandig om dat te doen. Spreken, presenteren, speechen of hoe u het ook wilt noemen is emotioneren. Door uw boodschap te beschrijven creëert u bij de luisteraar een fantasiebeeld. Vandaar dat de verfilming van een boek dat u heeft gelezen, vrijwel altijd tegenvalt. Is uw politieke boodschap dat iedere Nederlander volgend jaar minder belasting betaalt. Dan zou het dom zijn om een spaarpot te laten zien met daarop de boodschap ‘belastingvoordeel’. De een ziet in gedachte die prachtige bungalow in Portugal mogelijk worden en de ander ziet in gedachte een nieuwe auto. Met dit plaatje zou u uitsluitend de mensen met een echt spaarvarken bereiken. Vermijd daarom zoveel mogelijk powerpoint.
Powerpoint voegt toe wanneer uw boodschap niet met woorden is te beschrijven. Voor een architect die zijn nieuwste ontwerp wil tonen zal het toevoegen. Dat geldt ook voor ieder nieuw product en ontwerp. Voor de meeste presentaties is het af te raden.

Verstop niet uw Bentley
Het ‘doe nou maar gewoon...’ zit er bij veel Nederlanders behoorlijk in. Het resultaat is bescheidenheid. Want zo hebben we geleerd: ‘bescheidenheid siert de mens’. Helaas heeft dit tot gevolg dat sommige ondernemers liever niet in de schijnwerpers staan. Als er een praatje mag worden gehouden voor het personeel of wat voor presentatie dan ook, dan laten ze dat liever aan iemand anders over. Ze zijn er van overtuigd dat ze het DNA missen om boeiend te presenteren. Zo had ik vorig jaar een ondernemer uit de Quote 500, als deelnemer aan een training ‘Spreken in het openbaar’. Het viel me op dat hij zijn stem inhield als hij iets presenteerde over zijn bedrijf. Ik merkte op: “Jij klinkt als iemand die Bentley rijdt en je auto drie straten verder verstopt”. Waarop hij antwoordde: “Klopt, ik heb een Bentley maar meestal rijd ik met mijn Golfje”. Onlangs zag ik hem met zijn peperdure jacht op een foto in een landelijk dagblad. Dat deed me goed. Want niet alleen met presenteren maar ook met zijn overdreven bescheidenheid is het goed gekomen.

Zet uw bedrijf op de kaart
Het is geen optie meer om een presentatie te ontlopen. Het is slecht voor het zelfvertrouwen en het imago van de onderneming wordt er niet door opgevijzeld.
Spreken in het openbaar wordt tegenwoordig, wat ze zo mooi noemen, een kerncompetentie genoemd. In heldere taal betekent het dat u dat gewoon hoort te kunnen. Hoe beter u in staat bent om uw publiek toe te spreken, des te beter wordt het eigen bedrijf op de kaart gezet.

Wel of geen sprekers DNA
Ook al denkt u niet het DNA te hebben om goed te presenteren. Dan wil dat niet zeggen dat u het niet kunt leren. U begint slechts met een lichte achterstand. Als alle blokkades worden geëlimineerd door een ervaren coach, dan bent u er bijna. Word u dan ook gelijktijdig getraind om alle technieken toe te passen en uw boodschap authentiek en helder over te brengen, dan heeft u binnen twee dagen de basis om met vertrouwen en plezier een presentatie te geven. Met iets meer oefening en een gezonde dosis lef, wordt de achterstand op mensen met aanleg, snel ingehaald.

bron: business compleet
 



« Terug naar het nieuwsoverzicht