Als organisatie probeert u altijd het beste uit uw werknemer naar boven te brengen. Dit kan alleen wanneer zowel de werknemer als werkgever ambitieus en gedreven zijn.
Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) kan uw werknemers helpen bij het opstellen en bereiken van persoonlijke doelstellingen. Dit verhoogt tegelijk de interne mobiliteit, wat vaak veel extra kosten scheelt bij de reorganisatie van uw organisatie.
Bij het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan voor uw werknemers, stelt u van tevoren vragen die uw werknemers helpen bij het bereiken van persoonlijke doelstellingen.
Het gaat hierbij om het ontwikkelen van persoonlijke competenties die uw werknemers dienen te ontwikkelen om hun doelen te bereiken. Vragen die in eerste instantie worden opgenomen zijn vaak breed opgesteld, zoals:
De richtlijnen die doorgaans worden gevolgd bij het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan starten vaak bij een momentopname van de huidige situatie. Werkgever en werknemer geven beiden aan wat de sterke en zwakke punten zijn van zichzelf. Van daaruit wordt er gedacht in het opstellen van gezamenlijke doelstellingen.
Om de doelstellingen meer invulling te geven, worden sterke punten benoemd en worden concrete acties benoemd om de minder sterke punten gezamenlijk te verbeteren. Vaak hebben deze concrete acties directe invloed op de motivatie en verbetering van competenties van uw werknemers.
Verder is het belangrijk om eens in de zoveel tijd de gemaakte doelstellingen en concrete acties te evalueren. Welke doelstellingen lopen volgens plan? En welke doelstellingen moeten nog concreter worden ingevuld? Hoe meer evaluatiemomenten u inbouwt, hoe meer u als werkgever op de hoogte bent van de progressie die bij beide partijen is geboekt. Verder is het belangrijk om te weten of uw werknemers nog steeds positief gemotiveerd zijn.
Waar u als werkgever voor moet oppassen is dat het persoonlijk ontwikkelingsplan een hoge prioriteit blijft. Omdat het ontwikkelingsplan een investering op de wat langere termijn is, willen veel werkgevers evaluatiegesprekken met werknemers nog wel eens uitstellen.
Dit is niet verstandig. Op deze manier wordt het persoonlijk ontwikkelingsplan ook veel minder serieus genomen door uw eigen werknemers. Indirecte gevolgen kunnen een gebrek van ambitie en motivatie zijn en een verslechterde relatie tussen leidinggevende(n) en werknemer(s).
Wat moet u juist wel doen om er een succes te maken?
Als organisatie plukt u de vruchten van een persoonlijk ontwikkelingsplan voor uw werknemers. Organisaties met goede ontwikkelingsplannen kennen doorgaans ook een lager ziekteverzuim en medewerkers die bereid zijn méé te denken. Uw personeel is hierdoor beter in staat én gemotiveerd om mee te veranderen met uw organisatie bij een strategische koersverandering.
In het geval van reorganisaties kunt u uw personeel in veel gevallen op andere plekken inzetten. Zeker wanneer er een koers is uitgestippeld waarin werknemers de tijd hebben zich voor te bereiden op een nieuwe functie, kan het persoonlijk ontwikkelingsplan hier enorm bij helpen. Dit scheelt ook in de kosten: trainingen, cursussen, opleidingen die worden verzorgd door externe bureau’s zijn niet of minder nodig en ontslagvergoedingen tijdens reorganisaties worden zoveel mogelijk vermeden.
Uiteindelijk is het doel van een persoonlijk ontwikkelingsplan uw werknemers ambitieus en gemotiveerd te houden en op een verantwoorde manier door te laten groeien binnen uw organisatie.