Libra personeelsdiensten





over Franchise

14 September 2016

Franchisebedrijven zijn er overal, denk bijvoorbeeld aan de Jumbo en de Starbucks. Als startende ondernemer kan het slim zijn een franchiseovereenkomst te sluiten, zo lift je mee op de bekendheid van de franchisegever. Startende franchisenemers blijken ook vaak succesvol te zijn. Maar wat is franchising nou precies en waar moet je op letten? De redactie bespreekt deze vorm van ondernemen en stelt een franchiseovereenkomst beschikbaar.

Bij franchising doen beide partijen waar zij goed in zijn. De franchisenemer richt zich op de dagelijkse werkzaamheden en verkoopt de goederen of levert de diensten. De franchisegever heeft het concept ontwikkeld en zal zich voornamelijk bezighouden met de (centrale) marketing. Voor het gebruiken van de franchiseformule moet de franchisenemer de franchisegever een vergoeding betalen. Beide partijen zijn zelfstandig ondernemers en zijn dus ook financieel onafhankelijk. Hierdoor kan de franchisegever er op vertrouwen dat de franchisenemer zich volledig inzet voor de onderneming.

Franchiseformule
De franchiseformule bestaat onder andere uit de handelsnaam, het assortiment, de prijsstelling en de communicatie naar de klanten. Door franchising zijn klanten eerder geneigd producten of diensten af te nemen omdat zij al bekend zijn met het merk en de service. Bij een franchiseovereenkomst krijgt de franchisenemer de licentie de formule te gebruiken.

Franchisevormen
Franchising komt voor in verschillende vormen. Zo heb je trade mark franchising, deze vorm van franchising is erg productgericht en wordt voornamelijk gebruikt bij industrieondernemingen. Deze vorm is bovendien vergelijkbaar met de productie in licentie. Daarnaast heb je first generation franchising. Deze vorm van franchising zie je veel bij dealersystemen zoals tankstations. Een derde vorm van franchising is de second generation franchising. Hierbij draait het om het totale bedrijfsconcept. Alle onderdelen van de bedrijfsvorming zullen hierbij ook integraal worden geregeld, denk aan de boekhouding en de marketing. Second generation franchising kan op zijn beurt verdeeld worden in hard en soft franchising. Bij hard franchising worden duidelijke afspraken gemaakt waar nauwelijks van kan worden afgeweken. Hierdoor heeft de franchisenemer minder vrijheid om zijn onderneming zelf vorm te geven. Soft franchising is de tegenovergestelde situatie. Hierbij zijn de afspraken die worden gemaakt redelijk vrijblijvend en heeft de franchisenemer veel vrijheid. Hierdoor wordt de franchiseformule wel minder eenduidig, waardoor de bekendheid en het vertrouwen van de klanten minder zal zijn.

Overzichtelijk zien de verschillende vormen van franchising er als volgt uit:

Regels
De wet kent regels voor veel overeenkomsten. Over de franchiseovereenkomst is echter niets bepaald in de wet. Wel kunnen algemene bepalingen uit het recht en bijvoorbeeld het huurrecht en het mededingingsrecht een rol spelen bij de franchiseovereenkomst.

Erecode
Ondanks dat er geen wettelijke grondslag is, heeft de Europese Franchise Federatie (EFF) een aantal jaar geleden een erecode opgesteld. Deze erecode bevat de spelregels waaronder franchisenemer en franchisegever goede zaken met elkaar kunnen doen op een eerlijke manier. De erecode is echter een soort gedragscode, en heeft dus geen echte wet. Wel kunnen rechters bij het beoordelen van een geschil rekening houden met deze erecode. Franchisegevers die aangesloten zijn bij de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) zijn verplicht zich aan de erecode te houden. Andere franchisegevers kunnen zich houden aan de erecode, vaak zal dit dan in de franchiseovereenkomst opgenomen zijn. Indien dit het geval is, moeten zij zich hier ook aan houden anders kan er sprake zijn van een wanprestatie. De erecode bevat onder andere bepalingen over commerciële en technische ondersteuning maar bepaalt ook dat de franchisegever eerst zelf enige tijd met succes het concept heeft moeten toepassen.

Franchisehandboek
Daarnaast heeft de franchisegever vaak een franchisehandboek. Hierin staan de kenmerken van de franchiseformule (in het formulehandboek), maar ook de operationele gegevens die nodig zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Dit handboek geldt als wettelijke grondslag in een procedure, het is dan ook verstandig deze op te laten stellen door een gespecialiseerde jurist.

Zorgplicht
In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat rechters vinden dat de franchisegever een zorgplicht heeft tegenover de franchisenemer. Hoe deze zorgplicht moet worden ingevuld is per situatie verschillend. In ieder geval is het belangrijk dat de franchisegever hulp en ondersteuning biedt waar de franchisenemer dit nodig heeft.

Precontractuele fase
Voor het tekenen van een franchiseovereenkomst gaan vaak (langdurige) onderhandelingen vooraf. Is het bedrijf wel wat je voor ogen hebt, kun je voldoen aan de verplichtingen die de franchisegever stelt en welke financiële resultaten kun je verwachten? Vaak verstrekken franchisenemer en –gever in deze fase al informatie aan elkaar. Hiervoor kan geheimhouding van belang zijn waardoor vaak al in de precontractuele fase een voorovereenkomst of letter of intent wordt gesloten. Hierin kan worden bepaald dat de informatie die partijen over en weer uitwisselen aan strikte geheimhouding zijn onderworpen. Op overtreding van deze verplichting zal vaak een boete staan.

Franchisevergoeding
De franchisenemer moet een vergoeding aan de franchisegever betalen voor het gebruik van de franchiseformule. Deze vergoeding kan in verschillende vormen. Allereerst moet je vaak entreegeld betalen, dit is een eenmalig bedrag dat je moet betalen voor aanvang of bij de start van de franchiseonderneming. Daarnaast zal vaak sprake zijn van periodieke betalingen in de vorm van een royalty of reclamevergoeding. Hoe hoog deze vergoeding is, is vaak afhankelijk van de winst of omzet van je onderneming. Deze vergoeding kan maandelijks maar ook jaarlijks of per kwartaal moeten worden betaald. In alle gevallen dient rekening te worden gehouden met de financiële mogelijkheid van de franchisenemer om deze vergoeding te betalen. De franchisegever kan dus geen onmogelijke bedragen en/of percentages van de franchisenemer verlangen.

Voordelen franchisenemer
Zoals besproken heeft franchising veel voordelen, zowel voor de franchisenemer als voor de franchisegever. De franchisenemer kan bijvoorbeeld profiteren van de bekendheid van de franchisegever. Daarnaast kunnen vaak betere afspraken worden gemaakt met de bank en leveranciers. Ook de investeringsbehoefte kan door de voorkennis van de franchisegever beter geschat worden.

Voordelen franchisegever
Ook de franchisegever heeft baat bij franchising. Zo kan hij zijn naamsbekendheid en omzet vergroten zonder dat hij hiervoor zelf grote investeringen hoeft te doen. Daarnaast kan de franchisegever vertrouwen op de inzet van de franchisenemer, deze is tenslotte financieel zelfstandig.

Nadelen
Zoals bij elke ondernemingsvorm heeft franchising ook enkele nadelen en risico’s. Zo heb je als franchisenemer minder vrijheid om te beslissen over je eigen bedrijfsvoering, je bent namelijk gehouden aan de franchiseformule. Daarnaast ben je verplicht de periodieke vergoedingen te betalen, ongeacht de financiële positie van je onderneming.

Er komen dus een hoop elementen kijken bij het aangaan van een franchiseovereenkomst. Het is dan ook altijd verstandig goed de tijd te nemen om de overeenkomst door te lezen en eventueel om uitleg of advies te vragen. Teken nooit zomaar een overeenkomst maar kijk of je alles begrijpt en of je ook overal aan kunt voldoen.

 

Bron: BC



« Terug naar het nieuwsoverzicht