Libra personeelsdiensten





ontslag

7 December 2009

Door de crisis worden veel werkgevers gedwongen medewerkers te ontslaan. Hoe ze dit het beste kunnen doen is niet altijd duidelijk, blijkt uit analyse van het UWV. De uitkeringsinstantie biedt werkgevers daarom ‘eerste hulp bij ontslag’ en heeft de 7 meest voorkomende valkuilen bij een ontslagprocedure in kaart gebracht.

Volgens het UWV onderzoeken werkgevers niet altijd of er een beter alternatief is voor ontslag. Ze blijken vaak onvoldoende voorbereid over te gaan tot reorganisaties en ontslagrondes. “Het is van groot belang te weten aan welke spelregels werkgevers en werknemers zijn gebonden, zodat - als ontslagen onvermijdelijk - deze in elk geval tijdig worden ingediend en goed zijn voorbereid," aldus André Timmermans, directeur van UWV WERKbedrijf.

 “Helaas zien wij dat werkgevers regelmatig in een aantal valkuilen stappen tijdens de ontslagprocedure, met alle vervelende gevolgen van dien. UWV WERKbedrijf is er om met werkgevers gezamenlijk de procedure door te nemen en ervoor te zorgen dat er geen onnodige onrust ontstaat. Hierop zitten werkgevers en werknemers, zeker in deze onzekere tijden, immers niet te wachten.”

 Meest voorkomende valkuilen:

Afspiegelingsbeginsel

Bij het bepalen van de ontslagvolgorde is het afspiegelingsbeginsel van toepassing: wie dient er als eerste voor ontslag te worden voorgedragen? Het afspiegelingsbeginsel is gebaseerd op de leeftijdsopbouw binnen een categorie met uitwisselbare functies. De verdeling van ontslagen over de leeftijdsgroepen moet zo zijn, dat de leeftijdsopbouw vóór en ná de inkrimping naar verhouding hetzelfde blijft. Vervolgens wordt binnen elke leeftijdgroep de werknemer met het kortste dienstverband als eerste voor ontslag voorgedragen.

 Let op

Het afspiegelingsbeginsel is vanwege de economische crisis tijdelijk verruimd. Medewerkers die voor het functioneren van het bedrijf van groot belang zijn, kunnen voor ontslag worden behoed.

bron: HRpraktijk



« Terug naar het nieuwsoverzicht