Libra personeelsdiensten





Online gevonden worden

24 Juni 2015

Als je online moeilijk te vinden bent, loop je  bij 35 procent van de werkgevers minder kans op  een sollicitatiegesprek.

Dat blijkt uit recent onderzoek naar het gebruik van sociale media. Het onderzoek vond plaats onder ruim 2.000 Amerikaanse recruiters. Van hen zegt 52 procent sociale media te gebruiken om kandidaten te onderzoeken, significant meer dan de 43% en de 39% die dit in 2014 en in 2013 toegaven.

Niets negatiefs

Volgens Rosemary Haefner, CHRO bij CareerBuilder, zijn recruiters niet specifiek op zoek naar negatieve informatie rondom kandidaten. Sterker nog: 60 procent zoekt juist naar informatie die de kwalificaties van de kandidaat onderstreept, zoals een professioneel portfolio, slechts 21 procent bekent op zoek te gaan naar redenen om een kandidaat níet aan te nemen.


Waar worden de meeste kandidaten gescreend?

Ongepaste foto’s, drank en drugs...

Van de recruiters die kandidaten op sociale media screenen, zegt 48 procent dat ze daar wel eens informatie hebben aangetroffen die ervoor zorgde dat ze iemand níet hebben aangenomen. Dat gebeurde dan vooral om de volgende redenen:

Wél iemand aannemen

Ongeveer een derde van de recruiters in het onderzoek zegt informatie te hebben gevonden die ervoor gezorgd heeft dat ze juist wél iemand aannemen:

Zo zie je maar weer, sociale media zijn onontbeerlijk in het moderne recruitmentproces. Wel een beetje uitkijken met wat je erop zet!



« Terug naar het nieuwsoverzicht