De kogel is door de kerk: staatssecretaris Wiebes van Financiën neemt het leaseplan met de bijtelling leaseauto over van onder andere werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland: dit is de derde nota van wijziging, die volgt op zware kritiek op het vorige leaseplan. Wat betekent dit voor de bijtelling leaseauto in het jaar 2016?
Met deze voorstellen worden de bestaande bijtellingspercentages voor deze categorieën in 2016 verhoogd, maar minder dan in het voorstel in de tweede nota van wijziging, waar nogal wat kritiek op was. In 2017 ligt alles mogelijk weer anders. De autobelastingen in dat jaar – en de jaren erna – worden meegenomen in het debat over een herziening van het complete belastingstelsel.
Bestaande leasecontracten worden ontzien; niemand wordt tijdens zijn leaseperiode met nieuwe bijtellingspercentages geconfronteerd. Voor het huidige wagenpark blijven de gebruikelijke termijnen van kracht, dat wil zeggen dat de fiscaal gunstige bijtelling voor bijvoorbeeld een auto die in 2015 wordt aangeschaft, tot 2020 gehandhaafd blijft. De wetgeving zoals die in 2016 van kracht wordt, verandert daar niets aan.
Alleen indien iemand nu een auto heeft met bijvoorbeeld 14 procent bijtelling en hij in 2016 eenzelfde auto wil kopen, zal hij geconfronteerd worden met een hogere bijtelling. Als hij wil blijven opteren voor een auto met een laag bijtellingspercentage zal hij kunnen kiezen voor een zuiniger auto.
Hieronder worden voor de bijtelling de financiële consequenties voor een aantal auto’s in verschillende categorieën weergegeven. Er wordt uitgegaan van een marginaal tarief in de loonheffing van 47 procent. In het hierna opgenomen overzicht worden de effecten van de derde nota van wijziging – de nieuwste plannen – afgezet tegen het beleid zoals dat al is opgenomen in de Wet uitwerking autobrief (vastgesteld beleid 2016).
Het vastgesteld beleid 2016 behelsde het vervallen van de 4%- en 7%-categorie in de bijtelling. De auto’s in deze categorieën zouden met ingang van 1 januari 2016 in de 14%-categorie zijn opgegaan. Het percentage van de huidige 25%-categorie blijft ongewijzigd.