Libra personeelsdiensten





nettoloon 2010

30 November 2009

Een hogere loonheffing is de opvallendste verandering van de eerste loonstrook van het nieuwe jaar. De meeste werknemers gaan daardoor netto iets minder verdienen. De achteruitgang is in euro's groter bij de hogere inkomens, maar procentueel groter bij de lagere inkomens. Ook parttimers met een kleinere baan worden per saldo geconfronteerd met een grotere teruggang.

Automobilisten met een elektrische leaseauto kunnen een leuk extraatje verwachten. Dit blijkt uit berekeningen van ADP, dat maandelijks de salarisstrook van 1,2 miljoen Nederlandse werknemers verzorgt.

Twee keer modaal
Werknemers die twee keer modaal verdienen (zo’n 5.000 euro) gaan er netto 9,71 euro op achteruit, een daling van 0,31 procent. Dit komt met name doordat de derde schijf in de inkomstenbelasting (42 procent) is ingekort ten opzichte van 2009. Hierdoor komt een werknemer eerder in het 52 procent tarief, de vierde schijf. Verder daalt de arbeidskorting voor de hogere inkomens met 47 euro per jaar.

Lagere inkomens
Mensen met lagere inkomens hebben minder last van de veranderingen. Zo gaan werknemers met een minimumloon er licht op vooruit. Dit komt vooral doordat het minimumloon zelf wordt verhoogd. Zou dit niet het geval zijn, dan zouden werknemers met een minimumloon er op achteruit gaan. Iemand met een brutosalaris van 1.800 euro gaat er netto met 1,42 euro op achteruit. Mensen met een modaal inkomen (2.500 euro) ontvangen netto 1 euro minder. Dit laatste is een daling van 0,05 procent ten opzichte van 2009.

Meer werknemerslasten
De voor 2010 gemaakte aanpassing van belastingtarieven en -schijven in de inkomstenbelasting zorgt ervoor dat werknemers minder belasting gaan betalen. Dit voordeel wordt echter teniet gedaan door een lagere heffings- en arbeidskorting. Zowel de algemene heffingskorting als de arbeidskorting worden met circa één procent verlaagd in 2010. Daarbij zorgt de hogere werknemersbijdrage voor de Zvw (zorgverzekeringswet) voor meer loonheffing. De inkomensafhankelijke bijdrage over het loon wordt verhoogd van 6,9 procent naar 7,05 procent. Een werknemer betaalt de Zvw-bijdrage netto, maar krijgt dit bedrag gelijk weer vergoed van zijn werkgever. Hierover is de werknemer weer loonheffing verschuldigd. Daarbij wordt voor 2010 het maximum bijdrage-inkomen waarover de bijdrage Zvw wordt berekend, opgehoogd met 820 euro. "Dit alles maakt dat er per saldo een kleine achteruitgang in het nettoloon is. In deze onrustige en onvoorspelbare tijden is het salarisstrookje een stabiele factor," zegt Dik van Leeuwerden, manager van het kenniscentrum wet- en regelgeving bij ADP Nederland. "De lichte negatieve effecten op de loonstrook worden mogelijk gecompenseerd door indexering of loonsverhoging, maar tegelijkertijd wordt de consument geconfronteerd met inflatie en hogere kosten voor levensonderhoud, zoals een hogere basispremie voor de zorgverzekering. Wat de gevolgen zijn van de koopkrachtreparerende maatregelen van de overheid is lastig te zeggen, deze verschillen per situatie."

Parttimers
Parttimers met inkomens tot aan het minimumloon, gaan er meer op achteruit. Dit komt met name doordat zij minder arbeidskorting krijgen ten opzichte van 2009. Zo moeten werknemers die drie dagen per week werken en daarmee 900 euro verdienen, netto zo’n 0,65 procent (5,17 euro) per maand inleveren. Bij jongeren die onder de nieuwe kleine banenregeling vallen speelt dit in mindere mate, omdat zij in 2010 geen Zvw-bijdrage meer betalen.

Bijtelling leaseauto
De nieuwe bijtellingcategorie van nul procent voor leaseauto’s zonder uitstoot (volledig elektrische auto’s) levert milieubewuste rijders een leuk extraatje op. Bij een auto met een cataloguswaarde van 30.000 euro en een inkomen van anderhalf keer modaal, scheelt dit netto circa 260 euro per maand vergeleken met een leaseauto in de 25 procent regeling. "Vooralsnog betreft dit maar een klein aantal automobilisten," constateert Van Leeuwerden. "Er zijn nog maar weinig modellen op de markt die in de nul procent bijtellingregeling vallen. Ze worden ook nog niet massaal afgenomen door leaserijders."

bron:managersonline



« Terug naar het nieuwsoverzicht