Libra personeelsdiensten





Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt

2 Juni 2015

Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) meet uitgebreid allerlei aspecten die voor mensen relevant zijn als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Denk hierbij aan kenmerken over de huidige functie, mobiliteit, oriëntatie op de arbeidsmarkt, competenties en de push- en pullfactoren die een rol spelen wanneer mensen op zoek zijn naar een baan.

Daarnaast legt het onderzoek een koppeling tussen de arbeidsmarktdoelgroepen en het mediabereik van diverse platformen (print en online).

Van de beroepsbevolking is 68% op zoek naar een nieuwe baan

  • Uit het NOA 2015 blijkt dat 68% van de beroepsbevolking op zoek is, waarvan 13% actief en 55% latent;
  • In 2013 gaf 72% aan dat het moeilijk is om een nieuwe baan te vinden, in 2015 is dit percentage  gedaald naar 48%. De arbeidsmarkt wordt door werknemers dus beter ervaren;
  • Voor werkgevers die op zoek zijn naar mensen biedt dit kansen; tegelijkertijd zullen bedrijven ook waakzaam moeten zijn om hun huidige werknemers te behouden;
  • Het meest somber over de kansen op de arbeidsmarkt zijn medisch, zorg, sociaal cultureel en facilitair personeel;
  • Werknemers in Marketing/Sales en HRM zijn het meest positief over hun arbeidsmarktkansen.Ook zijn mannen en hoger opgeleiden beduidend positiever hierover zijn dan vrouwen en laag opgeleiden;
  • Nederlanders zijn met name op zoek naar balans tussen werk en privé. Dat geldt vooral voor hoger opgeleiden;
  • Baanzekerheid is daarna zeer belangrijk;
  • Jongeren geven meer dan gemiddeld voorkeur aan een vastomlijnd carrièrepad;
  • Mensen tussen de 35-44 jaar vinden alle gegeven statements belangrijk, behalve maatschappelijke relevantie, terwijl 45+’ers dit juist wel belangrijk vinden;
  • De hoogte van het salaris vindt iedereen belangrijk, mannen willen ook graag een auto van de zaak, terwijl vrouwen liever parttime willen kunnen werken.

Bron: NCP en NOA



« Terug naar het nieuwsoverzicht