Bij motivatie gaat het altijd om het bevredigen van individuele behoeften. Iemand doet iets omdat hij er iets positiefs aan overhoudt. Dat kunnen intrinsieke of extrinsieke behoeften zijn. Intrinsiek zijn zaken die voortkomen uit de aard van het werk, bijvoorbeeld inhoudelijke taken en het hebben van verantwoordelijkheden. Extrinsieke behoeften zijn te herleiden op andere bronnen, zoals geld of status. Elke medewerker is anders. Een individuele aanpak loont.
Teamspirit
Verlies naast het individuele, het team als geheel niet uit het oog. In het team speelt elke medewerker een eigen rol. Teamrollen beïnvloeden elkaar. Individuele teamleden kunnen het team als geheel versterken of verzwakken. De teamspirit kan uw rol als leider ondermijnen of juist versterken. Daarom eerst zes algemene lessen en vervolgens een een individuele motivatie-aanpak.
2. Pak weerstand bij de kop
Het loopt niet lekker met die ene medewerker? Laat het niet voortwoekeren maar benoem het. Ga samen op zoek naar oorzaken én oplossingen.
3. Motiveer met meer dan geld
Geld als motivatie-instrument heeft een werkingsduur van zon zes weken. Wat écht motiveert is respect en waardering. Een compliment als iets goed gaat, uitbreiding van taken bij gebleken geschiktheid.
4, Geef vertrouwen
Mensen bloeien op als ze zelfstandig kunnen werken. Geef vertrouwen, óók als u nog niet 100% zeker bent. Maak afspraken over einddoelen en houd de vinger aan de pols. Zo kweekt u zelfstandige én gemotiveerde medewerkers.
5. Stem uw stijl af op de medewerker
Delegeren, instrueren of juist volledig de vrije hand laten? Een effectieve manager stemt zijn stijl af op het vermogen en de bereidheid van de medewerker om een specifieke taak uit te voeren. Het model situationeel leidinggeven van Hersey en Blanchard geeft handvatten.
6. Bied uitzicht op succes
Medewerkers werken het hardst werken als de kans om het doel te bereiken ongeveer 50 procent is. Die situatie stimuleert om een tandje bij te schakelen.