Libra personeelsdiensten





mannen tegen de vrouwen

19 September 2011

Waar vaak wordt aangenomen dat vrouwen beter netwerken dan mannen, is het in werkelijkheid omgekeerd. Dat blijkt uit internationaal onderzoek door LinkedIn. Vrouwen maken op de meeste sociale netwerken de meerderheid van de gebruikers uit. Toch zijn mannen beter in het zakelijk netwerken.

Om het verschil tussen mannen en vrouwen te onderzoeken, maakte LinkedIn een ‘savviness’ index. De term duidt op het praktisch begrip van het netwerken. En dan blijken mannen de betere connecties te hebben. “De juiste connecties kunnen het verschil maken bij het sluiten van een deal of het binnen halen van een nieuwe klant” zegt Nicole Williams, connection director van LinkedIn.

“Mannen hebben sneller door of contacten professionele mogelijkheden bieden”, vertelt Nicole Williams aan persbureau Reuters. “Mannen ondernemen sneller actie.” Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen, waarvan vaak wordt aangenomen dat zij beter communiceren en beter relaties kunnen opbouwen, uit vrees voor een afwijzing voorzichtiger zijn met netwerken dan mannen. “Vrouwen trekken zich soms terug uit het netwerken omdat ze het associëren met praatjesmakerij en met het uitruilen van visitekaartjes”, zegt Williams. “Maar het gaat om het bouwen van relaties voordat je ze nodig hebt.”

“Vrouwen nemen de afwijzing persoonlijker wanneer een vraag om een loonsverhoging, promotie of connecties wordt geweigerd.
Vrouwen zijn daarentegen beter in het ontwikkelen van diepere netwerken, terwijl mannen vooral naar een breed netwerk streven.” Williams benadrukt dat netwerken in moeilijke economische omstandigheden grote invloed heeft op de professionele carrière.

Bron: Business Compleet



« Terug naar het nieuwsoverzicht