- Taken uitvoeren die gedelegeerd moeten worden aan de medewerkers
- Het tóch uitvoeren van gedelegeerde taken omdat zij denken dat ze het beter kunnen
- Het niet juist of onvolledig informeren van het hogere management
- Micromanagen zodat medewerkers zich niet volledig kunnen ontplooien
LET OP: Als de desbetreffende persoon een van deze dingen wel eens heeft gedaan is hij of zij waarschijnlijk niet geschikt voor het managen van een team.
Feedback van medewerkers
Ook kan er bij een interne kandidaat gekeken worden naar feedback van collega’s op de volgende punten:
- Heeft degene aan zijn emphatie/zelfkennis gewerkt?
- Heeft hij een groep mensen buiten het werk gemanaged?
- Welke medewerkers hebben zijn of haar managementstijl en - skills al ervaren?
- Is degene goed voorbereiden op zijn of haar nieuwe rol?
- Hoe zijn de sociale vaardigheden ontwikkeld?
- Kan degene een evenwicht brengen tussen de dagelijkse 'targets' en de grotere doelen?
Op deze manier kan je ook beslissen of een kandidaat geschikt is of niet.
Check bij het sollicitatiegesprek
Bij de werving van het vinden van nieuw management talent buiten de eigen organisatie is het belangrijk om te kijken naar de achtergrond en bepaalde eigenschappen van een persoon. Als de kandidaat voldoet aan de volgende eisen, is hij of zij zeer geschikt om manager te worden:
- Heeft iemand management – of leiderschapservaring buiten het werk opgedaan? Heeft hij of zij een sportteam (be)geleid, een schoolblad gerund of een team van vrijwilligers aangestuurd?
- Hoe staat het met empathisch vermogen en zelfkennis van deze persoon?
- Is degene emotioneel intelligent?
- De 'big' picture. Heeft hij of zij het vermogen om 'over' het huidige werk en functie heen te kijken met een visie op de toekomst?
- Heeft hij of zij notie genomen van de organisatiecultuur? Wat voor professionals werken hier? Wat zijn de beperkingen in het werk?
Bron: HRpraktijk