Libra personeelsdiensten





loopbaanbegeleiding

12 Februari 2016

Professionals die mensen aan een baan proberen te helpen, hameren nog te veel op de inzet van netwerken. Dat is jammer, want daardoor blijven andere effectieve kanalen onderbenut bij loopbaanbegeleiding en werk-naar-werk trajecten. Kennis van automatisering en de inzet van slimme software, zijn daarbij tegenwoordig onmisbaar.

Dit zijn bevindingen van arbeidsmarktadviesbureau Intelligence Group, op basis van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) 2014/2015, waarin 3.144 baanwisselaars zijn gevraagd naar het oriëntatiekanaal waarmee zij aan hun nieuwe baan hebben gevonden.

Maatwerk, automatisering en meer kanalen inzetten
Het zoeken op de huidige arbeidsmarkt is veranderd doordat er meer flexvacatures worden aangeboden en het selectieproces vaker wordt geholpen door selectiesoftware. Vooral grote organisaties hebben hun recruitmentprocedures verder geautomatiseerd, zodat een cv pas op een later moment onder ogen van een mens komt. Werkzoekenden, maar ook loopbaanbegeleiders, moeten hun strategie aanpassen op deze nieuwe werkelijkheid.

Je hoort vaak dat wel 80 procent van de werkzoekenden hun baan ‘via-via’ vindt, maar er is geen enkel onderzoek naar gedaan. Loopbaanbegeleiders hameren er te veel op dat kandidaten een netwerk moeten inzetten voor hun loopbaan. Want netwerken mogen dan nog wel het belangrijkste kanaal zijn voor het vinden van een baan, toch ziet Intelligence Group dat ze steeds minder effectief worden.

Netwerk inzetten soms effectief, maar niet alleen
Nog steeds vinden minimaal 1 op de 5 Nederlanders hun volgende baan via een netwerk. Dit aandeel is beduidend hoger voor kwetsbaardere doelgroepen zoals 50-plussers, werklozen en personen in werk-naar-werk trajecten. En ook hoger opgeleiden kunnen nog steeds effectief hun netwerk inzetten.

Het nadeel van de primaire focus op netwerken, is dat andere effectieve kanalen onvoldoende meegenomen worden in loopbaanbegeleiding en werk-naar-werk trajecten. Want juist vacaturesites, intermediairs en open sollicitaties scoren steeds beter en winnen aan belang.

Automatisch zoeken binnen 2 miljoen online vacatures
Op internet staan nu 300 duizend openstaande Nederlandse vacatures en tweederde (61 procent) daarvan is van een arbeidsbemiddelaar (uitzendbureau of werving- en selectiebureau). Elke vacature wordt gemiddeld op 6,4 keer getoond, zodat er continu ruim 2 miljoen vacatures online staan, vooral op vacaturesites en social media.

Online oriëntatiekanalen worden belangrijker door de veelheid aan vacatures, maar ook doordat werkgevers en bemiddelaars deze steeds effectiever kunnen doorzoeken. Ze maken gebruik van slimme recruitmentsoftware en geautomatiseerde selectiemethodieken om de juiste cv’s te vinden. Dat doen ze binnen hun eigen cv-bestanden, maar ook bij externe cv-databases zoals LinkedIn en Monsterboard.

Maatwerk door begrip van de techniek
Op elke 60 werkzoekenden, heeft Nederland een website waar twee of meer verschillende werkgevers vacatures aanbieden.

Wie mensen aan een baan wil helpen, moet daarom voldoende begrip hebben van het zoekproces via internet door bijvoorbeeld gebruik te maken van boolean logic en het begrijpen van recruitmentsoftware. Juist door deze techniek te beheersen, kan maatwerk worden geboden bij werk-naar-werk trajecten.



« Terug naar het nieuwsoverzicht