Libra personeelsdiensten





Liftpraatje

24 September 2009

Nieuwe tijden vragen nieuwe producten en diensten; zo ook op het gebied van trainingen en de plaatsen waar die worden georganiseerd.

Een cel is groter
De nieuwste training is toegankelijk voor slechts 1 deelnemer in een trainingsruimte van 1 x 1.5 meter! Een grapje? Nee, hoor. De trainingsruimte is een lift en het doel van de training is om in enkele seconden jezelf goed te verkopen. Omdat een ‘liftpraatje’ wat gek klinkt in het Nederlands, hebben ze het ‘Elevator Pitch’ genoemd. Ook trainingen moet tenslotte worden verkocht.

Mensen die netwerkbijeenkomsten bezoeken, veelal (startende) ondernemers, wordt aangeraden zo’n training te volgen want als je in een zaal met 50 mensen loopt en je wilt ze allemaal even spreken, dan moet dat snel en doeltreffend; toch? Je vraagt je af wie deze trainingsvorm heeft verzonnen want de kans dat zo’n ‘Elevator Pitch’ werkt is natuurlijk bijna afwezig. Zeker als je weet hoe mensen zich in een lift gedragen. Het valt bijvoorbeeld direct op dat iedereen in een lift met de neus naar de deur staat, omlaag of omhoog kijkt en het liefst enige afstand tot de andere liftstaanders bewaart. Lukt dat niet dan blijft er niets anders over dan onbehagelijk vastgeklemd staan. Ben je op de juiste verdieping aangeland dan slaak je een zucht van verlichting als je de lift uitloopt. Zou jij in zo’n situatie met enig succes een ‘Elevator Pitch’ kunnen geven?

Praatjes vullen geen gaatjes
In het kort komt een Elevator Pitch eigenlijk neer op het vertellen van een leuk verhaal; zoiets als marktkooplui doen die hun waar aanprijzen. Mensen kopen regelmatig hun producten; niet dat ze die nodig hebben maar meer omdat ze geld willen geven voor het entertainment gehalte. Het product verdwijnt waarschijnlijk binnen de kortste keren in een la die nooit meer opengaat. Wilt u het eens anders doen dan anderen? Probeer dan de volgende aanpak:Stap de lift in en blijf met uw rug naar de deur staan en zeg: ‘Dames en heren, u vraagt zich natuurlijk af waarom we deze vergadering in de lift houden, nou dat ga ik u uitleggen.’ Wedden dat je beloning enig gegniffel zal opleveren? Maak je geen illusies dat je je verhaal kunt afmaken want in een snellift zit je na het uitspreken van deze woorden als snel op de 23ste verdieping.

Verkeerde vorm van netwerken
Goed uit je woorden komen is belangrijk en ik heb ook niets tegen een goede training in presentatietechniek. Al was het maar om de vlinders in de buik onder controle te krijgen en om te voorkomen dat het zweet je uitbreekt tijdens een belangrijke toespraak. Maar in enkele seconden een verhaaltje afraffelen waarmee je een ander ergens van probeert te overtuigen heeft niets met netwerken te maken. Het heeft doorgaans hetzelfde effect als een voet tussen iemands deur stoppen; je kunt rekenen op agressie in plaats van interesse. Netwerken is een ander laten praten waardoor je informatie ontvangt waarmee je later iets voor anderen kunt doen. 
 

Bron: Brisk



« Terug naar het nieuwsoverzicht