Libra personeelsdiensten





Gelukkig

5 Maart 2010

Wat maakt mensen thuis en op het werk gelukkig?

Executivecoach Marshall Goldsmith en marketingdeskundige Kelly Goldsmith (Kellogg School of Management) deden onderzoek naar de bronnen ‘geluk' (kortetermijnbevrediging) en ‘betekenis' (‘zin': langetermijnbevrediging). De onderzoekers hielden een enquête onder ruim 3000 hoger opgeleide managers, ondernemers en professionals. Het leverde een paar interessante inzichten op. Zo is er een zeer hoge correlatie tussen het gevoel van geluk en van ‘betekenis' op het werk en thuis: mensen die op het werk geluk en ‘betekenisvolheid' ervaren, doen dat doorgaans ook buiten het werk. Geluksgevoel is dus meer een kwestie van wie we zijn dan van waar we zijn.

Én fun én diepere zin: dat maakt gelukkig
Wie zijn werkleven - en waarschijnlijk dus ook zijn privéleven - als negatief ervaart, kan daarom beter eens goed in de spiegel kijken in plaats van de schuld te geven aan zijn baan, chefs en klanten - of partner, familie en vrienden. Mensen die ongelukkig zijn op hun werk, zeggen vaak: ik werk te hard. Maar die vlieger gaat niet op: uit het onderzoek blijkt duidelijk dat er geen significant verband is tussen het gevoel van geluk en betekenisvolheid en het aantal gewerkte uren. Verder blijkt dat de algehele tevredenheid op het werk alleen toeneemt als mensen zowel stimulerende, op de kortetermijnbevrediging gerichte activiteiten ondernemen als meer betekenisvolle, op de langeretermijnbevrediging gerichte activiteiten. Kort door de bocht: het werkleven moet én fun én diepere zin bieden. Dat geldt ook voor het privéleven.

Bron: Businessweek



« Terug naar het nieuwsoverzicht