fraudeverleden
18 Juni 2009
Recruiters en HR-professionals die gebruik maken van een recruitmentsysteem van OTYS kunnen sollicitanten vanaf nu automatisch controleren op een fraudeverleden. De leverancier maakt dat mogelijk door het systeem te koppelen aan het waarschuwingsregister van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD).
Volgens Laura Zijlstra van OTYS is een dergelijk systeem vooral handig wanneer een bedrijf veel vestigingen heeft en jaarlijks veel sollicitaties moet afhandelen: ‘Als je als onderneming een sollicitant wil controleren op een fraudeverleden, kost dat toch wat tijd. En zeker als je per jaar enkele duizenden sollicitaties te verwerken hebt, kan het dan handig zijn om die referentiecheck automatisch te laten verlopen. Het scheelt tijd en neemt veel werklast uit handen.’
De koppeling zorgt ervoor dat met een druk op de knop verbinding wordt gemaakt met het FAD, een register waar mensen in staan die de afgelopen vier jaar tijdens werktijd in verband zijn gebracht met fraude. Om in het register te worden opgenomen, moet er onder meer sprake zijn van ontslag en aangifte bij de politie. Wanneer een sollicitant is opgenomen in het register, krijgt de P&O’er een melding en kan hij besluiten de betreffende persoon niet aan te nemen.
Privacy
Zijlstra ziet geen enkel probleem in verband met de privacy: ‘Het FAD is een register waar elke werkgever in de detailhandel (tegen betaling) gebruik van mag maken. Het is legaal en onomstreden. Het enige dat wij doen, is een koppeling aanbrengen tussen dat register en ons eigen recruitmentsysteem. Dat mensen voor altijd gebrandmerkt worden is ook niet waar. Je verdwijnt na vier jaar uit het register en bovendien kun je altijd beroep aantekenen als je vindt dat je niet gefraudeerd hebt.’
Praktijk
Een van de bedrijven die al gebruik maakt van de koppeling is BelCompany. Marko Hol, externe adviseur van BelCompany, vertelt dat de koppeling de referentiecheck terugbrengt naar één centraal punt. ‘Op dit moment proberen de vestigingen zelf nog referenties te achterhalen. Met de koppeling met het waarschuwingsregister hebben we straks centraal een veel grotere database tot onze beschikking om te controleren. En gebeurt dit niet dubbel. Het voorkomt verkeerde hires en scheelt tijd en geld.’
Bron: P&O actueel
« Terug naar het nieuwsoverzicht