Libra personeelsdiensten





Drie tips om personeel te behouden

10 September 2007
Nu de vacatures voor het oprapen liggen, zijn uw werknemers eerder geneigd van baan te wisselen. Zaak dus om ze voor u te blijven winnen en de verleiding aan de andere kant te overtreffen met uw eigen beleid. Enkele tips.

1. Toon waardering
Werknemers krijgen graag waardering voor hun arbeid. Als aantrekkelijke werkgever geeft u uw personeel zo nu en dan ook een "aai over de bol" in de vorm van bijvoorbeeld een loonsverhoging, dertiende maand, bonus of winstuitkering. Vindt u dat niet genoeg, dan kunt u een stapje verder gaan. Zoals bij de Moes Bouwgroep. Hier krijgt iedere werknemer bij indiensttreding één aandeel in de Bouwgroep, ongeacht de functiebeschrijving van de werknemer. Het resultaat is zeer betrokken werknemers. Zo"n 95 procent van de aandelen is in handen van het personeel. En het personeelsverloop is zeer laag. Gaat dit u te ver? Denk dan aan middelen als een cadeautje, een bedrijfsuitje of een maand sabbatical cadeau.

2. Leef u in in de mens achter de werknemer
Vooral tweeverdieners met kinderen moeten vaak halsbrekende capriolen uithalen om zowel het gezin als hun werk goed te managen. Een aantrekkelijke werkgever begrijpt dat zowel zijn werknemers als hijzelf hier niet bij gebaat zijn en doet er alles aan om het zijn werknemers gemakkelijker te maken om de balans tussen privé en werk te vinden. Bijvoorbeeld met een extra bijdrage aan de kinderopvang, extra ATV-dagen, of flexibele werktijden. Verzekeraar Interpolis biedt zijn werknemer de mogelijkheid om een aantal dagen per week te telewerken. Zo"n duizend werknemers maken gebruik van deze regeling. Volgens Interpolis levert dit beleid tevreden en betrokken werknemers op die graag een extra stap zetten.

3. Wees goed voor uw omgeving
Bedrijven buitelen over elkaar heen om een zo duurzaam en/of maatschappelijk verantwoord beleid te voeren. Ze bestrijden de ongelijkheid in de wereld, pakken de milieuvervuiling aan en pogen de honger in Afrika op te lossen. Duurzaam en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen is goed voor je imago. Als aantrekkelijke werkgever moet u ervoor zorgen dat u goed voor uw omgeving bent. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. Zo zijn gezonde arbeidsomstandigheden een goed voorbeeld.

Bron: Zibb

« Terug naar het nieuwsoverzicht