Libra personeelsdiensten





dossieropbouw

31 Juli 2015

Checklist dossieropbouw

In het nieuwe ontslagrecht is dossieropbouw belangrijker dan ooit. Als u al deze vakjes kunt aankruisen, bent u een leidinggevende die de dossieropbouw perfect op orde heeft. Items die u niet kunt afvinken zijn ontwikkelpunten voor uzelf of uw organisatie. Start in dat geval een verbetertraject.

0

U faciliteert doorlopende scholing

0

Medewerkers hebben een actuele functieomschrijving

0

U hanteert objectieve maatstaven in gedragsregels

0

U voert functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken tijdig en regelmatig

0

U maakt van die gesprekken, en van andere relevante gebeurtenissen, een verslag

0

U houdt in de gaten of een werknemer ziek is of een gebrek heeft

0

U brengt slecht nieuws tijdig

0

U zegt concreet, onderbouwd met voorbeelden, waarom iemand niet voldoende functioneert. Als u dat niet durft of kunt, dan laat u zich trainen.

0

Bij slecht functioneren maakt u met de werknemer een verbeterplan

0

U ondersteunt de werknemer bij het uitvoeren van het verbetertraject en biedt hiertoe specifieke scholing aan

0

U evalueert het verbetertraject en formuleert duidelijke vervolgstappen

0

Bij wangedrag spreekt u medewerkers altijd aan

0

Met een zieke medewerker houdt u contact en maakt u tijdig een re-integratieplan

0

U blijft altijd netjes, ook in brieven en e-mailverkeer

0

U geeft waardering en complimenten, maar alleen als deze echt verdiend zijn

0

U komt uw afspraken na

0

Bij twijfel zoekt u goed advies



« Terug naar het nieuwsoverzicht