Hoe schrijf je een CV?
'In één oogopslag moet ik zien wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Wanneer ik dat weet en ik vind je interessant, moet ik je zo snel mogelijk kunnen bereiken. De rest is - grof gezegd - bijzaak.' De boodschap: houd het kort en bondig in je CV, zodat de recruiter direct een helder beeld van je krijgt.
In de regel zijn er twee manieren om je CV op te bouwen: chronologisch of aan de hand van vaardigheden. Laatstgenoemde variant past beter bij specialisten, interimmers of freelancers. 'Van deze experts is het belangrijk te weten welke specifieke vaardigheden ze bezitten en in welke projecten ze daar ervaring in hebben opgedaan. Daarbij geldt: hoe specifieker hoe beter'.
Contactgegevens
Uitgaande van een chronologisch CV, waar begin je dan mee? Persoonlijke gegevens staan altijd bovenaan. Maar hoe ver ga je daarin? Het liefst een compact kopje met daaronder de noodzakelijke feiten en data. 'Houd het kort: naam, woonplaats, leeftijd, mobiel nummer en e-mailadres. Waar je geboren bent, je burgerlijke status en het aantal kinderen, zijn van minder belang.
Een eigen website moet hier wél worden vermeld. 'Googelen op je naam doen recruiters toch wel. Maar hoe meer jij ze stuurt naar die sites waar jij goed naar voren komt, hoe beter natuurlijk.'
Tip: presenteer jezelf in de personalia
Een recruiter heeft het druk en wil bediend worden. 'Presenteer jezelf daarom in de personalia. In twee of drie zinnen net onder de contactgegevens omschrijf je waar je goed in bent, wat je wil leren en waarom je bij dit bedrijf wilt werken. Net afgestudeerden hebben hier misschien nog het meeste baat bij. Toegegeven..., het schrijven van je personalia kost op deze manier wat extra tijd en moeite. Toch is dit dé nieuwe manier om op te vallen. Die paar regels geven namelijk direct aan of de kerncompetenties van de kandidaat passen bij de organisatie. En dat versnelt het selectieproces.
Opleiding
Het kopje dat daarop volgt is volledig afhankelijk van het aantal jaren werkervaring van de sollicitant. Starters (minder dan twee jaar werkervaring, FN) beginnen met het kopje opleiding. Benoem alleen de hoogst genoten opleiding. Dat geldt vooral voor stapelaars (mensen die bijvoorbeeld vanuit een mbo-opleiding zijn doorgestroomd naar hbo of WO). Die opsomming kost te veel ruimte en is vaak niet eens relevant voor de functie waarop je solliciteert. Behaalde certificaten, gevolgde cursussen en andere relevante bijscholing mogen hier ook onder vermeld worden. Stages en scripties daarentegen vallen weer onder een apart kopje.
Werkervaring
Meer dan twee jaar werkervaring? Begin dan altijd je CV met dit kopje. Jaartallen zijn voldoende, tenzij de werkzame periode korter is dan een half jaar. Ook stage-ervaring hoeft een young professional na twee jaar werkervaring niet meer te vermelden. Tenzij de stage opeens weer van pas komt, als je bijvoorbeeld naar een andere branche wil overstappen.'
Starters die alleen kunnen terugvallen op uitzendwerk, vervallen geregeld in het opnoemen van elke bijbaan waarvoor ze maar een paar dagen hebben gewerkt. Niet doen, adviseert Van Dijk. Beter is het om dit als volgt te omschrijven: 'Diverse bijbanen via uitzendbureau, zoals...Welke voorbeelden hier aan bod komen, stem je af op de vacature waarop je reageert.'
Benoem bij elke baan de functie en verantwoordelijkheden. Is de officiële functienaam onduidelijk? Verander dan de titel in een meer gebruikelijke term. Belangrijk is dat er een nauwkeurige en beknopte omschrijving komt te staan. Gebruik bij de omschrijving van verantwoordelijkheden enkele steekwoorden en opsommingtekens om snel tot de kern te komen.
Extra curriculair of nevenactiviteiten
Hieronder vooral terugzien waar de kandidaat zich voor heeft ingezet tijdens zijn studie of in zijn loopbaan. Denk aan commissiewerk voor de studenten- of studievereniging, bestuursjaren, deelname aan de ondernemingsraad, maar ook vrijwilligerswerk bij de volleybalclub.
Hobby's vallen hier niet onder. 'Je kunt ze apart benoemen, maar bedenk eerst of het wel iets toevoegt. Besteed je er meer dan vijf uur per week aan? Dan is het noemenswaardig. Al vind ik televisie kijken of stappen met vrienden eerder tegen dan voor je spreken.'
Vaardigheden
Ook hier is een selectie op relevantie gewenst. Elke hoogopgeleide kan omgaan met Word of Excel. Dat vermelden, heeft dus weinig zin. Wat een kandidaat wel moet benoemen op het CV is vooral afhankelijk van de functie waarop wordt gesolliciteerd.
Wordt er specifiek gevraagd naar talenkennis, dan loont het om mondelinge en schriftelijke kennis uit te splitsen. Maar spreek en schrijf je een beetje Frans? Meld het dan niet op je CV. Als je het in het sollicitatiegesprek moet bewijzen, val je door de mand. En solliciteer je op een baan waar je nooit een woord Frans zult spreken, dan maak je je CV alleen maar onnodig negatief.'
Referenties
Sommige kandidaten volstaan met de woorden 'referenties op aanvraag', anderen vermelden bedrijfsnaam en contactpersoon. Let wel, als kandidaat ben je verplicht om vooraf toestemming te vragen aan je referent. Zo bereid je ze eveneens voor op een telefoontje. Vraag in zo'n gesprek ook naar wat die persoon over jou zou vertellen. Je gaat er vanuit dat hij of zij enthousiast over je is, maar wie weet komen er ook wel negatieve verhalen over jou naar boven.'
Juridisch gezien mag een referent een recruiter nooit afraden om een kandidaat aan te nemen. Wat de referent wel mag zeggen, is dat hij of zij de kandidaat 'niet vanwege zijn analytische vaardigheden' zou aannemen.
Oók voor starters loont het om hun oude bijbaantje als referentie op te geven. 'Een winkelier kan best vertellen of jij bereid bent om diensten van anderen over te nemen of niet. Sollicitanten die referenties opgeven, hebben sowieso een streepje voor. Ze tonen aan zeker te zijn van hun kwaliteiten.