Libra personeelsdiensten





Boeien en Binden van professionals

29 Juni 2007
Bruel en Colson (1998) hebben, op zoek naar motieven van professionals om ergens te werken, de geluksfabriek ontworpen. De geluksfabriek maakt een onderscheid in twee typen professionals; met verschillende motieven of behoeften. Eigenlijk ook met twee soorten psychologische contracten: boeien en binden.

Boeien van professionals
Kenmerken van professionals met betrekking tot boeien (Bruel en Colson):
"¢ Gericht op ontwikkeling;
"¢ Overwegend extrinsiek gemotiveerd;
"¢ Gericht op kansen en uitdagingen;
"¢ Job-hoppers (tijdelijk leen je mijn competenties);
"¢ Gericht op de deal, waarbij beide partijen voordelen hebben;
"¢ De organisatie is een succesvol bedrijf.

Binden van professionals
Kenmerken van professionals in relatie tot binden:
"¢ Gericht op identiteit;
"¢ Overwegend intrinsiek gemotiveerd;
"¢ Gericht op continuí¯teit;
"¢ Blijvers (ik lever een bijdrage aan de doelen);
"¢ Gericht op overeenkomsten in waarden en zingeving;
"¢ De organisatie is een gemeenschap/familie.

Twee kanttekeningen bij binden en boeien:
1. Professionals die geboeid willen worden zijn niet slechter of beter dan de collega"s die gebonden wensen te worden. En andersom. Het is meer een kwestie van inzicht voor de organisatie en de professionals zelf. Dan kunnen beide partijen effectiever inspelen om die verschillen in motieven te benutten.
2. Boeien en binden zijn op te vatten als uitersten van een continuüm.
Dus tussen binden en boeien zit nog een genuanceerde werkelijkheid.

Rol/functie
Beide types vervullen een bepaalde rol in een organisatie. Voor organisaties is het zinvol om beide type professionals in huis te hebben. Hierna een overzicht van de rollen die geboeide of gebonden professionals kunnen vervullen. 
Geboeide professionals zorgen voor:
"¢ Externe prikkels en uitdaging;
"¢ Voorkomen van zelfgenoegzaamheid en vastroesten;
"¢ Vernieuwing.

De rol van gebonden professionals en hun waarde voor de organisatie:
"¢ Dragers van waarden en cultuur;
"¢ Zorgen voor de identiteit en de continuí¯teit;
"¢ Effectief om een crisis in de organisatie te overwinnen. 

7 tips om aan de geluksfabriek leiding te geven
"¢ onderken de verschillen in motieven van boeien en binden;
"¢ besteed aandacht aan een duidelijke missie en identiteit van de organisatie;
"¢ laat professionals voelen waar je als organisatie voor staat en hoe je met elkaar om wilt gaan;
"¢ realiseer een gedragen strategie met duidelijke, uitdagende targets;
"¢ Besteed voldoende aandacht aan teambuilding en een goede informele werksfeer;
"¢ manage duidelijk en transparant de afgesproken prestaties van professionals;
"¢ creëer een naar buiten gerichte gemeenschap, die open blijft staan voor kritiek en nieuwe ideeën.

Het werk van Bruel en Colson (1998) is nog steeds actueel. Door de geluksfabriek te managen is het mogelijk om professionals aan te trekken, te boeien en te binden.

Bron: managersonline


« Terug naar het nieuwsoverzicht