Als u het bedrijf waar u werkt veracht, vindt dat u bij lange na niet genoeg verdient en u zich ver verheven voelt boven uw collega’s en leidinggevenden, dan is de kans groot dat anderen u op hun beurt beschouwen als ‘moeilijk’. Dat kan een probleem worden. Men houdt namelijk niet van moeilijke mensen.
Rick Brenner, directeur van Chaco Canyon Consulting, spreekt overigens liever van ‘moeilijke relaties’, aangezien het vaak een samenloop van omstandigheden is waardoor iemand bepaald gedrag vertoont. Toch is het raadzaam om na te gaan of u de oorzaak bent van de ‘moeilijke relatie’. Brenner noemt tien tekenen die erop kunnen wijzen dat men u moeilijk vindt en wat u eraan kunt doen.
1. Iedereen kent uw persoonlijke problemen
Er is niks mis met uzelf een beetje openstellen richting collega’s maar als collega’s deadlines missen omdat ze meegezogen worden in uw persoonlijke drama’s, bent u iets te ver doorgeslagen. Niemand is geïnteresseerd in uw laatste amoureuze verovering of de zoveelste ruzie met uw broer.
2. U staat niet open voor feedback
Dit is niet alleen een teken dat u een moeilijke werknemer bent, maar wijst er bovendien op dat u een moeilijk mens bent. Wie niet open staat voor feedback is slecht in staat nieuwe dingen te leren en zijn zwakke punten te verbeteren. Het is bovendien een eigenschap die slecht geaccepteerd wordt op de werkvloer, helemaal als u weigert naar suggesties van uw eigen baas te luisteren.
3. Extra werk maakt u chagrijnig
Niemand houdt ervan om meer werk te krijgen, maar het gaat om uw reactie. In de huidige economische omstandigheden wordt er meer dan ooit op uw werkethiek gelet. Bent u bereid extra verantwoordelijkheden op u te nemen, dan maakt dat een goede indruk. Weigert u die echter of neemt u ze pas na veel gemopper op u, dan ziet men u niet als teamplayer en zet dat u in een erg slecht daglicht. Drie keer raden wie er bij de volgende reorganisatie uitvliegt….
4. U klaagt tegen iedereen over uw werkdruk
Niemand houdt van mensen die altijd klagen, helemaal niet als de klachten gericht zijn op de baan, collega’s en de baas. Het heeft bovendien weinig zin om te klagen bij PZ, aangezien die afdeling zich vrijwel nooit bemoeit met kantoorpolitiek. Heeft u een probleem met een collega of leidinggevende, probeer dat dan onderling op te lossen. Stapt u direct naar PZ of de directeur dan kan dat bovendien kwaad bloed zetten bij de betrokkenen.
5. U denkt alleen aan uzelf
Wie altijd maar vraagt of een collega voor hem in kan vallen zonder daar ooit iets tegenover te stellen, wekt geen betrouwbare indruk. Iemand die alleen oog voor zijn eigen belangen heeft, is niet iemand die de meeste bedrijven in dienst willen houden.
6. U neemt uw verantwoordelijkheden niet
Er zijn nogal wat mensen die anderen de schuld geven van hun eigen falen en/of met de veren van andermans werk gaan pronken . Echt leiderschap wordt echter gekenmerkt door het nemen van uw verantwoordelijkheid.
7. U staat niet achter de missie van de onderneming
Als u continu kritiek heeft op de onderneming en/of de producten en diensten, kan dat zeer schadelijk zijn voor de moraal en de teamgeest. U werpt een barrière op tussen u en uw collega’s en zult uiteindelijk alleen staan. Makkelijk te lozen dus.
8. U weet het altijd beter
Er valt iets te zeggen voor het aandragen van goede ideeën maar als u uw collega’s continu bedelft onder ideeën en die van hen negeert, zal dat uw positie geen goed doen.
9. U doet alles om hogerop te komen
Als u zo graag succesvol wilt zijn dat ethiek er niet meer toe doet, bent u een regelrechte nachtmerrie op de werkvloer. Wie roddels verspreidt, met ideeën van anderen aan de haal gaat en anderen beschuldigt van zijn eigen fouten, creëert veel teveel spanning. Wantrouwen en vijandigheid zijn bovendien besmettelijk, dus vaak is het een kwestie van tijd voor u een koekje van eigen deeg krijgt.
10. Uw collega’s zijn bang voor u
Vraagt u zich af waarom u nooit meegevraagd wordt op bedrijfsuitjes, waarom mensen u niet aankijken en liever niet met u samenwerken? Misschien bent u een pestkop. Merkt u dat anderen u uit te weg gaan, doe er dan wat aan. Stel u iets vriendelijker op.
Bron: Brisk