Libra personeelsdiensten





bellen bellen

7 Juni 2016

Ik heb dat ook gedaan: bellen voor ik ging solliciteren. Dat werkte voor geen meter. Dus schud ik fanatiek m’n hoofd als iemand zegt dat je moet bellen voor je je motivatiebrief schrijft. “Nee hoor, niet mee eens!”. Maar ik heb mijn mening bijgesteld: bellen helpt. Heel veel zelfs.

Sinds gisteren weet ik waarom bellen bij mij nooit helpt. Ik doe het helemaal verkeerd. Die wijsheid heb ik van het webinar ‘succesvol bellen voor een sollicitatie’. Waar op andere plekken de tip ‘bel voor je solliciteert’ gewoon een regel is in het lijstje, staat in de slideshare van dit webinar tenminste nauwkeurig uitgewerkt wat je dan wel en niet moet doen.

Ik stel bijvoorbeeld altijd de verkeerde vragen. Niet “hoe is het team samengesteld waar degene die jullie zoeken, komt te werken?” of zo, maar van die verschrikkelijke inkoppers waarvan je het antwoord in de vacaturetekst kunt vinden. Zo heb ik ooit serieus gevraagd hoeveel jaar ervaring ik moest hebben. Ook begin ik nooit positief. Ik ben zo’n type dat vraagt of ik stoor. Volgens het webinar zet dat een negatieve sfeer en kan je beter positief beginnen: “Komt het uit dat ik nu een paar vragen stel?” bijvoorbeeld. En ik begin ook vaak mijn zin met “ik”. Dus gewoon lekker “ik las in de vacature”, in plaats van “u schrijft in uw vacature”. Dat laatste werkt veel beter, want mensen worden liever aangesproken dan dat ze naar al dat ge-ik zitten te luisteren.

Soms gaan de tips me iets te ver. Zoals staand bellen, omdat je dan beter overkomt. Of voordat je belt even uitgebreid naar de foto van je gesprekspartner kijken. Want volgens onderzoek straal je dan meer empathie uit. Maar na een nachtje slapen vind ik dat ook allemaal zo gek nog niet. O ja, ook nog een goede: bel niet als je aan de telefoon niet goed uit de verf komt. Dat werkt gewoon niet en er zijn nog andere manieren om positief op te vallen.

Voor wie nog meer leuks wil lezen, werp eens een blik op de slideshares van het webinar. Met dank aan Maaike Kooter (Intelligence Group) en Lars Duursma (Debatrix). O ja, en ben je coach? Dan staan die en nog andere tips nog in deze e-learning. Altijd goed om voor te leggen aan je cliënten.

Artikel ipv webinar: https://www.hoevindikeenbaan.com/actueel/artikel-niet-gebeld-is-niet-gesolliciteerd



« Terug naar het nieuwsoverzicht