Libra personeelsdiensten





begin voor jezelf

11 Januari 2010

Nieuw jaar, nieuwe kansen. De een gaat stoppen met roken, de ander begint eindelijk voor zichzelf. Een eigen bedrijf starten vereist visie, kapitaal, moed, overtuiging en zelfs enige arrogantie. Maar pas op. Waar gebrek aan zelfvertrouwen funest is voor een jonge onderneming, is teveel arrogantie dat net zo goed.

Hoe voorkomt u dat gezond zelfvertrouwen omslaat in ongefundeerde arrogantie? Martin Zwilling, oprichter van Startup Professionals, noemt op Forbes tien typische valkuilen van beginnende ondernemers. Voorkom dat ook u daarin valt.

1. ‘Een bedrijfsplan is voor dummies’
Denkt u dat een bedrijfsplan vooral bedoeld is voor uw investeerders? Fout. U schrijft het in de eerste plaats voor uzelf. Op die manier dwingt u zichzelf na te denken over alle aspecten van de zaak, van financiering tot marketing. Het vormt tevens de grondslag voor uw communicatie richting werknemers, advocaten, boekhouders en andere belangrijke spelers. Daarnaast kunt u op basis van uw bedrijfsplan bepalen of u uw doelstellingen behaalt. 

2. ‘Mijn product is geweldig!’

U kunt uw nieuwe muizenval wel fantastisch vinden, maar dat wil niet automatisch zeggen dat de rest van de wereld het daarmee eens is, laat staan de prijs wil betalen die nodig is om de productie-, marketing- en distributiekosten terug te verdienen. Doe eerst grondig marktonderzoek om te bepalen of er wel vraag naar uw product is. 

3. ‘Onze klanten komen vanzelf’

Virale marketing is hot! Vertaal dit echter niet in: ‘we doen lekker niks aan marketing want ons product is zo geweldig dat iedereen er toch wel over hoort via mond-tot-mondreclame en sociale netwerken. De realiteit is dat virale marketing pas van de grond kan komen nadat u iets aan echte marketing gedaan hebt en daar echt voor betaald hebt. 

4. ‘We hebben geen concurrenten’

Als u echt meent dat u geen concurrentie heeft, ofwel in de vorm van iemand de ongeveer hetzelfde product of dienst aanbiedt, ofwel in de vorm van een product of dienst dat kan dienen als een substituut voor het uwe, heeft u ofwel niet goed gezocht ofwel is er überhaupt geen markt voor uw product. 

5. ‘Wij bieden meer functies dan wie dan ook’

Daar zit u dan: u heeft alle functionaliteiten van FaceBook, MySpace, Twitter en LinkedIn verenigd in uw nieuwe sociale netwerk, maar de bezoekers blijven weg. Hoe kan dat? Mensen houden niet van ingewikkelde dingen. Houd u product of dienst dus simpel. Dat verkoopt. 

6. ‘We hebben het voordeel van de eerste’

Jaja. Geef maar toe: eigenlijk biedt u niets nieuws of onderscheidends. Toch? 

7. ‘Ik hoef er geen eigen geld in te steken’
Het investeren van uw eigen geld maakt in de ogen van de investeerders het verschil tussen ‘erbij betrokken zijn’ en ‘ betrokken’. Tel uit uw winst. 

8. ‘Ik doe lekker alles zelf’

Zelfs de meest veelbelovende bedrijven gaan ten onder als de oprichter niet bereid is de leiding uit handen te geven aan een meer bekwaam manager. Wilt u alles zelf doen, dan eindigt u vaak met niets. 

9. ‘Het geld is binnen, nu kunnen we ontspannen’

Nu begint het pas! U moet budgetten beheren, doelstellingen behalen, werknemers inspireren en investeerders tevreden houden. Aan de slag dus. 

10. ‘Grote ondernemingen kunnen niet tippen aan onze flexibiliteit’

De waarheid is dat grote ondernemingen vaak geen bedreiging vormen omdat u een te klein deel van de markt bestrijkt en dus geen enkele invloed op hun winst uitoefent. Houd uzelf niet voor de gek en laat uw investeerders al helemaal niet denken dat u dat doet.



« Terug naar het nieuwsoverzicht