Voor sommige bedrijven zijn begin- en eindtijden erg belangrijk. Als de voortgang van uw bedrijf afhangt van de tijdige aanwezigheid van de werknemers - zoals bijvoorbeeld in callcenters, winkels en in de zorg - moet u echt actie ondernemen als een werknemer structureel te laat op het werk komt.
U kunt de werknemer - als hij te laat komt - in principe wel aanspreken op het overtreden van algemene normen en waarden, maar u kunt pas maatregelen nemen als u zwart-op-wit heeft staan welke regels er omtrent werktijden gelden in uw organisatie. Het is een goed idee om de regels standaard aan het personeelsreglement toe te voegen. Neem daarin ook op welke sancties u kunt nemen als werknemers structureel te laat komen. En pas die sancties ook consequent toe, anders wordt uw beleid een wassen neus en lappen de werknemers de regels in no-time weer aan hun laars.
U moet eerst met de werknemer in gesprek. Confronteer hem met de feiten. Daarbij moet u niet uw ergernis over zijn te laat komen benadrukken, maar juist de gevolgen van zijn gedrag voor de onderneming. Geef aan dat te laat komen de efficiëntie van de bedrijfsvoering belemmert. Waarschijnlijk zal de werknemer beterschap beloven.
Zet de strekking van het gesprek op papier en laat de werknemer het document ondertekenen.
lees hier meer over dit onderwerp