Libra personeelsdiensten





5 pijlers voor opmerkelijk betere resultaten (en wat niet werkt)

29 Juni 2007

Beloningen, reorganisaties en strategieveranderingen als middel om een organisatie te vebeteren worden zwaar overschat. Na bestudering van 230 (inter)nationale onderzoeken en verdieping door 2.600 wereldwijde enquetes, blijven 5 succesfactoren overeind.

De vijf pijlers.
De vijf pijlers die, wetenschappelijk aangetoond, een doorslaggevende invloed hebben op de prestaties van organisaties zijn:

1. Het management is van een hoge kwaliteit en combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming.
2. De cultuur betrekt iedereen intensief via een open dialoog, gericht op acties naar betere prestaties.
3. De lange termijn gerichtheid geldt voor klanten, leveranciers en samenwerkingsorganisaties, maar vooral ook voor management en medewerkers. Nieuw management wordt door promoties van binnenuit aangevuld.
4. In een opmerkelijk goed presterende organisatie dragen alle medewerkers continu bij
aan het verbeteren en vernieuwen van haar processen, diensten en producten.
5. De medewerkers zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat.

De vijf factoren staan in willekeurige volgorde. Het belang per pijler verschilt per branche. Wetenschappelijk is aangetoond dat ze alle vijf, binnen iedere branche (profit en non-profit) naar voren komen als dé pijlers van een opmerkelijk goed presterende organisatie.
De zachte factoren van voorheen zijn de harde factoren van vandaag geworden.

Wat niet werkt.
Uit onderzoek komt ook naar voren wat op de lange termijn niet onderscheidend is om de prestaties van organisaties te verbeteren.
 



« Terug naar het nieuwsoverzicht